Sekte nedir
Sözlükte susmak, konuşmayı ve okumayı kesmek anlamına gelen sekte; Kur’an okurken nefes almadan sesi bir müddet kesip okumaya devam etmektir. Sekte yapılacak yerde ses kesilir ve kısa bir süre bekledikten sonra okumaya devam edilir.
Kur’ân-ı Kerîm’de kaç yerde vardır
İmam Asım kıraatında dört yerde sekte yapılır.
1. Yâsîn suresinin 52. ayetinde: مِنْ مَرْقَدِنَاۢ ۔هٰذَا
2. Mutaffifîn suresinin 14. ayetinde: كَلَّ بَلْ ۔رَانَ
3. Kıyâme suresinin 27. ayetinde: وَق۪يلَ مَنْ ۔رَاقٍۙ
4. Kehf suresinin 1 ve 2. ayetleri arasında: عِوَجًا ۔ قَيِّمًا
Örnek: مِنْ مَرْقَدِنَاۢ ۔هٰذَا
Bu örnekte:
مَرْقَدِنَا kelimesi ile هٰذَا kelimesi arasında sekte işareti vardır.
Bu durumda مِنْ مَرْقَدِنَاۢ okunduktan sonra ses kesilir, nefes almadan هٰذَا kelimesi okunarak kıraata devam edilir.
Kehf suresinin 1. ayetinde sekte yapılacak yer ayet sonunda olduğu için durulur ve sekte yapılmaz. Fakat ayetler birleştirilmek istenirse عِوَجًا kelimesinde medd-i tabiî yapılarak elif üzerinde durulur, sekte yapılır ve nefes almadan عِوَجَا قَيِّمًا şeklinde okumaya devam edilir.
Zamirin ( ه ) kendine özgü bir okunuşu vardır:
1. Zamirden ( ه ) önceki harf harekeli olduğu zaman, zamir uzatılarak okunur.
Örnek: بَيْنَهُ - قَلْبُهُ - مِثْلِه۪ - بِه۪
Bu örneklerde;
• Kelimenin sonunda zamir vardır.
• Zamirden önceki harf harekelidir.
• Bu durumda kelimenin sonundaki zamir “beynehû, kalbuhû, mislihî ve bihî” şeklinde uzatılarak okunur.
2. Zamirden ( ه ) önceki harf cezimli veya harekesiz olduğunda zamir uzatılmaz.
Örnek: قَتَلُوهُ - عَلَّمْنَاهُ - عَلَيْهِ - مِنْهُ
3. Zamirden ( ه ) önceki harf harekeli olduğu hâlde geçiş yapılarak sonraki bir kelimeye bağlanırsa zamir uzatılmadan okunur.
Örnek: لَهُ اتَّقِ الّٰلَ - عَلَّمَهُ الّٰلُ- أَنَّهُ الْحَقُّ - لَهُ الْمُلْكُ
4. Bazı kelimelerdeki ه 'ler ise zamir olmayıp kelimenin aslından olduğu için uzatılmadan okunur.
Örnek: لَمْ يَنْتَهِ - لَمْ تَنْتَهِ - مَا نَفْقَهُ - فَوَاكِهُ
5. Zümer suresinin 7. ayetindeki يَرْضَه لَكُمْ lafzında bulunan zamir uzatılmadan zayıf bir sesle ve hızlıca okunur. Bu okuma şekline ihtilas denir.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.