Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor Şiir incelemesi
BIR BAYRAK RÜZGÂR BEKLIYOR
Şehitler tepesi boş değil,
Biri var bekliyor.
Ve bir göğüs, nefes almak için;
Rüzgâr bekliyor.
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye;
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli,
Kim demiş meçhul asker diye?
Destanını yapmış, kasideye kanmış.
Bir el ki ahiretten uzanmış,
Edeple gelip birer birer öpsün diye faniler!
Öpelim temizse dudaklarımız,
Fakat basmasın toprağa temiz değilse ayaklarımız.
Rüzgârını kesmesin gövdeler
Sesinden yüksek çıkmasın nutuklar, kasideler.
Geri gitsin alkışlar geri,
Geri gitsin ellerin yapma çiçekleri!
Ona oğullardan, analardan dilekler yeter,
Yazın sarı, kışın beyaz çiçekler yeter!
Söyledi söyleyenler demin,
Gel süngülü yiğit alkışlasınlar
Şimdi sen söyle, söz senin.
Şehitler tepesi boş değil,
Toprağını kahramanlar bekliyor!
Ve bir bayrak dalgalanmak için;
Rüzgâr bekliyor!
Destanı öksüz, sükûtu derin meçhul askerin;
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli,
Kim demiş meçhul asker diye?
Arif Nihat Asya, Dualar ve Aminler
(Metnin orijinaline uyulmuştur.)
Nazım Biçimi: Serbest Şiir
Nazım Birimi: Bent
Birim Sayısı: 3 Bent’ten oluşmuştur.
Ölçü: Serbest Ölçü kullanılmıştır.
Ahenk Unsurları: Bu şiirde ahenk; kafiye, redif, kelime tekrarları, aliterasyon ve asonansla sağlanmıştır.
Kafiye ve redifler:
- Şehitler tepesi boş değil : Dizesi bir kaç yerde tekrar edilmiştir. Dize tekrarı vardır.
- var bekliyor / rüzgar bekliyor: bekliyor redif ar’lar tam kafiyedir.
- tepeye / diye: ye’ler tam kafiyedir.
- toprak belli / bayrak belli: belli’ler redif rak’lar zengin kafiyedir.
- kanmış / uzanmış: mış’lar redif an’lar tam kafiyedir.
- dudaklarımız / ayaklarımız: -larımız’lar redif ak’lar tam kafiyedir.
- gövdeler/ kasideler: ler’ler redif de’ler tam kafiyedir.
- geri / çiçekleri: eri’ler zengin kafiyedir.
- dilekler yeter / çiçekler yeter: yeter’ler rediftir. ek’ler tam kafiyedir.
- demin / senin: in’ler tam kafiyedir.
Söz sanatları:
İstiare: “Şehitler tepesi boş değil, Biri var, bekliyor” Burada kast edilen “bayrak”tır.
Kişileştirme:“Şehitler tepesi boş değil, Biri var, bekliyor “Burada bayrak bir bekçi gibi ülkenin tepelerini koruyan bir insanmış gibi anlatılmaktadır. İnsan özelliği bayrağa yüklenmiştir.
Soru Sorma Sanatı: “Kim demiş meçhul asker diye?” Burada sor sorularak okurun ilgisi çekilmeye çalışılmıştır.
Tezat ( Zıtlık ) Sanatı: “Yazın sarı, kışın beyaz çiçekler yeter!” Yaz ve kış kelimeleri zıt anlamlıdır.
Dil: Coşkun bir dil kullanılmıştır bu şiirde. Arif Nihat Asya bu şiirinde Bayrak ve bayrağın bir millet için önemini vurgularken bilerek nutuk veren bir natık yani hatip gibi karşısındakini etkileyecek duygularını harekete geçirecek bir dil kullanmayı tercih etmiştir. Günlük sade halk diliyle yazılan şiirde anlatım duru ifadeler yalın ve samimidir.
Tema: Bayrak ve Bayrağın Önemi
Gelenek: Bu şiirde milliyetçi damardan beslenen şiir geleneğinin izleri görülmektedir. Burada şair milliyetçi ve hamasi duygularla şiirini yazmıştır. Cumhuriyet Sonrası Milliyetçi ve Hamasi Türk Şiiri’nin en büyük temsilcilerinden olan Arif Nihat Asya, vatan toprağı, bayrak, Türklük gibi milli duyguların yoğunlukta olduğu şiirler yazmıştır.
Şiir ve Şair: Arif Nihat Asya’nın bayrak şairi olarak nitelendirilmesinde Bayrak şiiri kadar önemli olan diğer şiiri de Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor şiiridir. Arif Nihat Asya’ya göre vatan, toprakları için canlarını seve seve feda eden, bu kutsal vatan için şehit düşen askerlerin hiçbirisi meçhul asker değildir. Şehit Mehmetçiklerimize övgünün güzel bir ifadesi olan bu şiirde “bayrak şairi” bayrak sevgisi, kahramanlık ve şehitlik temalarını coşkun ve destani bir üslupla anlatır.
Ses olayları:
- bekliyor: bekle+yor: bekliyor e sesi i sesine dönüşmüştür. Ünlü daralması sesi olayı vardır.
- tepeye: tepe-y-e: tepeye y sesi kaynaştırma ünsüzüdür.
- Yattığı: yat-tık-ı : yattığı k sesi ğ sesine dönüşmüştür. Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
- Tuttuğu: tut-tuk-u: tuttuğu k sesi ğ sesine dönüşmüştür. Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
- ahretten: ahiret-ten: ahretten i sesi düşmüştür ünlü düşmesi ses olayı vardır.
- toprağa: toprak-a: toprağa k sesi ğ sesine dönüşmüştür. Ünsüz yumuşaması ses olayı vardır.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.