9. Sınıf Meb Din Kültürü Sayfa 33-37 Cevapları
1. ÜNİTEMİZİ DEĞERLENDİRELİM
A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.
1. İslam’da bilgi kaynakları nelerdir? Yazınız.
İslamiyet'e göre doğrunun bilgi kaynakları 3 farklı şekilde ele alınmaktadır. Bu kaynaklar hem insanlık için hem de Müslümanlar adına büyük bir öneme sahiptir.
- Salim akıl
- Doğru haber
- Salim duyular
Sorunun detaylı cevabı için tıklayınız
2. İslam’da iman amel ilişkisini kısaca açıklayınız.
Dünya ve ahirette ceza ve mükafat konusu olan bütün işler ameldir. Allahü tealanın yapın veya yapmayın diye emrettiği işlerle, yapılıp yapılmaması konusunda insanların iradesine bıraktığı işlerdir. Kur'an-ı Kerimde ve Hadis-i şeriflerde imandan sonra salih amelin değerinden bahsedilmektedir.
Sorunun detaylı cevabı için tıklayınız
3. Bilgi, iman etmek için tek başına yeterli midir? Açıklayınız.
Bilgi, en değerli hazinedir. Bu nedenle bilgili olmak ya da bilgi peşinde olmak iman için yeterli olmasa da bir yol oluşturmaktadır.
Sorunun detaylı cevabı için tıklayınız
4. “Hakkında kesin bilgi sahibi olmadığın şeyin peşine düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp bunların hepsi ondan sorumludur.” (İsrâ suresi, 36. ayet.) ayetini insanın doğru bilgiye ulaşma sorumluluğu bakımından açıklayınız. Sorunun cevabı için tıklayınız
5. Rüya, keşf ve ilhamın herkes açısından bağlayıcı bilgi kaynağı olmamasının sebebini açıklayınız.
Rüya, keşf ve ilhamın herkes açısından bağlayıcı bilgi kaynağı olmamasının sebebi, akıldan, vahiyden ya da duyulardan elde edilebilecek bir bilgi olmamasıdır. Bu bilgiler için taklidi bilgi kaynağıdır diyebiliriz.
Rüya, keşif, ilham, sezgi bilgi kaynakları kaynağa göre doğruluğu değişebilen bilgi kaynağı olarak geçmektedir.
Bu yüzden de bağlayıcı bilgi kaynağı olmalarına imkan yoktur. İslama göre doğru bilgi doğru inanç ve doğru davranışa sahip olması için en temel şart ve sorumluluktur.
Sorunun detaylı cevabı için tıklayınız
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. B 2. B 3. B 4. D 5. E 6. C 7. D
1. İslam’a göre aşağıdakilerden hangisi bağlayıcı bilgi kaynağı değildir?
A) Salim duyu B) İlham C) Selim akıl D) Mütevatir haber E) Peygamberden gelen haber
Cevap B
2. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın tavsiyelerinden olamaz?
A) Kur’an akletmeyi ve düşünmeyi önerir.
B) Kur’an bağnazlığı ve taassubu önerir.
C) Kur’an bilgiyi över ve bilgili olmayı tavsiye eder.
D) Kur’an vahye teslim olmayı önerir.
E) Kur’an salih amel yapmayı önerir.
Cevap B
3. “Ey iman edenler! Eğer bir fâsık size bir haber getirirse onun doğruluğunu
araştırın. Yoksa bilmeden bir topluluğa kötülük edersiniz de sonra yaptığınıza
pişman olursunuz.” (Hucurât suresi, 6. ayet.)
Yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj aşağıdakilerden hangisidir?
A) Doğru da olsa yalan da olsa hiçbir habere inanmamak gerekir.
B) Yanlışa düşmemek için bize haber verilenlerin doğruluğunu araştırmamız gerekir.
C) Yanlışa düşmemek için haber dinlememek gerekir.
D) Yaptıkları kötülüklerden pişman olmak insanların özelliklerinden biridir.
E) Kötülük yapmak için bilgili olmak gerekir.
Cevap B
4. Fanatiklik, bağnazlık, cehalet, …
Yukarıdaki kavramların yanına yazılabilecek en uygun kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Selim akıl B) Doğru bilgi C) Adalet D) Taassup E) Cömertlik
Cevap D
5. Aşağıdakilerden hangisi bilgi kaynaklarıyla ilgili yanlış bir yargıdır?
A) Doğru bilgiye selim akılla ulaşılır.
B) Doğru bilgiye vahiyle ulaşılır.
C) Doğru bilgiye selim akıl, doğru haber ve duyuların birlikte kullanılmasıyla
ulaşılır.
D) Doğru bilgiye duyularla ulaşılır.
E) Doğru bilgiye rüya ile ulaşılır.
Cevap E
6. Mehmet: “Kelime olarak güven duygusu içinde tasdik etmek, tereddüt ve
şüphe etmeden, gönül huzuruyla bağlanmak anlamına gelir. Zıddı ise inkârdır.” dedi.
Mehmet’in arkadaşlarına tanımını yaptığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbadet B) Ahlak C) İman D) İkrar E) İlim
Cevap C
7. Doğru bilgi kaynaklarının başında gelir.
Yüce Allah’ın varlığı, birliği, peygamberlerin gönderiliş amaçları hakkında
bilgiler verir.
İnsanların mutlu, huzurlu ve barış içinde yaşamaları konusunda onlara
çeşitli öğütlerde bulunur.
İyi ve kötü davranışlar hakkında örnekler vererek insanları aydınlatır.
Yukarıdaki şemada soru işaretiyle gösterilen yere aşağıdakilerden hangisi
yazılmalıdır?
A) İç güdü B) Salim duyu organları C) Selim akıl D) Vahiy E) Keşif
Cevap D
C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerle doldurunuz.
(salih amel, mütevatir, fıtrat, vahiy, amel, ilham)
1. Vahiy Allah’ın (c.c.) melek aracılığıyla peygamberlere, onların da insanlara bildirdiği, hayatın hangi ilkelere göre yaşanacağını ve nelere uyup nelerden sakınılacağını bildiren ilahî bilgiler ve bu bilginin gönderiliş tarzıdır.
2. Yalan üzere birleşmeleri aklen mümkün olmayan toplulukların aktara geldiği haberlere mütevatir haber denir.
3. Amel dünya ve ahirette ceza veya mükâfat konusu olan, iradeye dayanan her türlü iş ve davranış demektir.
4. Salih amel; dinin farz kıldığı ibadetler başta olmak üzere bütün hayırlı işleri kapsar.
5. Fıtrat insanların doğuştan hakikati ayırt etme ve İslam’ı kabul etme kabiliyetidir.
D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.
1. (D) Tahkikî iman imanın en üst derecesidir.
2. (D) Zanla hareket eden insan doğru bilgiye ulaşamaz.
3. (D) Amel iman bütünlüğü İslam’ın önem verdiği bir husustur.
4. (Y) Bilgi ahlakı bilgiyi gizlemeyi gerekli kılar.
5. (Y) Rüya, keşif ve ilham herkesi bağlayıcı bir bilgidir.
E. Aşağıdaki soruları cevaplayarak yan sayfadaki bulmacayı çözünüz.
Yukarıdan Aşağıya
1. Belli bir örneğe benzemeye veya benzetmeye çalışma. (Taklit)
2. Hakkında kesin bilgi olmayan bir şey için sanma durumu, şüphe. (Zan)
3. Allah (c.c.) tarafından peygamberlerin sonuncusu Hz. Muhammed’e (s.a.v) vahiy yolu ile bildirilerek bütün insanlığa gönderilen son din, Müslümanlık. ()
4. İnsanların ve hayvanların, dış dünyanın uyaranlarını görme, işitme, koklama, dokunma ve tatma yetenekleri. (Duyular)
5. Bir şey hakkında düşünerek derin bilgi ve anlayışa ulaşmak. (Marifet)
6. Bir şeyi olduğu gibi ve gerçeğe uygun şekilde bilmek. (İlim)
9. Allah’ın (c.c.) peygamberler aracılığıyla insanlara bildirdiği ilahî bilgi ve bu bilginin gönderiliş tarzı. (Vahiy)
Soldan Sağa
4. Bir sonuca varmak amacıyla bilgileri incelemek, karşılaştırmak ve aradaki ilgilerden yararlanarak düşünce üretmek. (Düşünmek)
7. Kişinin kendi davranışlarının veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesi, mesuliyet. (Sorumluluk)
8. Bir kimseye veya bir şeye aşırı düşkünlük ve tutkuyla bağlanma, körü körüne inanma. (Taassup)
10. Dünya ve ahirette ceza veya mükâfat konusu olan, iradeye dayanan her türlü iş ve davranış. (Amel)
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.