1- Aşağıdaki sahabilerden hangisi Kur’an’ın mushaf hâline getirilmesi için görevlendirilen heyetin başkanıdır?
A) Hz. Ebu Bekir B) Hz. Osman C) Hz. Ali D) Hz. Zeyd bin Sabit E) Hz. Ömer
2- Kur’an-ı Kerim’le ilgili aşağıdaki verilen kavramların kapsam bakımından küçükten büyüğe doğru sıralanışı hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A)Sure – Mushaf – Ayet – Cüz
B)Ayet – Mushaf – Sure – Cüz
C)Ayet – Sure – Cüz – Mushaf
D) Mushaf – Cüz – Sure – Ayet
E) Mushaf – Ayet – Sure – Cüz
3-Allah’ın Resulü,“……...., Allah’a onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da oseni mutlaka görüyor.” buyurdu.
Yukarıdaki hadiste boş bırakılan yere aşağıdaki kelimelerden hangisi gelmelidir?
A) İhlas B) İhsan C) İman D) İbadet E) İtaat
4 - Kur’an-ı Kerim’i güzel bir şekilde okumak için uyulması gereken kuralları kapsayan ilime ne ad verilir?
A) Tercüme B) Meal C) Tefsir D) Tecvit E) Hadis
5- Aşağıdakilerden hangisi abdesti bozmaz?
A) Bayılmak B) Kusmak C) Uyumak D) Tırnak kesmek E) Tuvalet ihtiyacını gidermek
6- Hz. Muhammed, 632 yılında kalabalık bir Müslüman topluluğuyla birlikte hacca gitti. Peygamberimiz, hac sırasında Mekke yakınlarında bulunan Arafat’ta yüz binden fazla Müslümana hitaben bir konuşma yaptı. Bu konuşmaya ne ad verilir?
A) Son Hac B) Hac konuşması C) Hac Hutbesi D) Veda konuşması E) Veda Hutbesi
7- I-Kur’an-ı Kerim’i baştan sona ezberleyen kişilere…………… denir.
II- Ayetlerden oluşan ve besmelelerle birbirinden ayrılan bölüme ………………… denir.
III- Kur’an-ı Kerim’in bölünmüş olduğu otuz parçadan her birine ……………denir.
IV- Kuranı kerim’de sûreleri meydana getiren uzun veya kısa ifadelere …………….. denir.
V- Yüce Allah’ın emir ve yasaklarını peygamberlere bildirmesine ………....... denir.
Yukarıda verilen boşluklara sırasıyla hangi kavramları getirelim ki doğru olarak tanımlanmış olur?
A)Hafız / Ayet / Sûre / Vahiy / Cüz
B)Hafız / Sûre /Cüz / Ayet / Vahiy
C)Vahiy / Sûre / Hafız / Ayet / Cüz
D)Ayet / Hafız / Sûre / Cüz / Vahiy
E)Hafız / Vahiy / Ayet / Sûre / Cüz
8-Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-i Kerimde yer alan konulardan biri değildir?
A) İnanç Esasları B) Ahlak İlkeleri C) Hadisler D) İbadetler E)Kıssalar
9- İlk olarak Hz. Muhammet(as) ve Cebrail(as) arasında yapılan, Kur’an’ın karşılıklı olarak okunup dinlenilmesi esasına dayanan ve asırlardır Müslümanlar arasında uygulanan sünnet aşağıdakilerden hangisiyle isimlendirilir?
A) Hatim B) Tefsir C) Meal D) Mukabele E) Tasavvuf
10- Orta Asya Türklerinin dinî-tasavvufî hayatında büyük etkisi olan “Pîr-i Türkistan” diye anılan ve Divan-ı Hikmet adlı eseri olan mutasavvıf şair kimdir?
A) Mevlânâ B) Yunus Emre C) Hoca Ahmet Yesevî D) Hacı Bektaş Veli E) Şeyh Galip
11- İmanın şartlarını yazınız.(10)
1- Allah'a inanmak
2- Meleklere inanmak
3- Kitaplara inanmak
4- Peygamberlere inanmak
5- Ahiret hayatına inanmak
6- Kaderin, hayrın ve şerrin Allah'tan geldiğine inanmak
12- Allah insanları niçin yaratmıştır kısaca yazınız. (5P)
Allah insanları kendisine kulluk etsinler diye yarattığını söylemektedir. Var olmak yok olmaktan daha iyi ve güzeldir. Allah insana ahirette sonsuz bir varlık vermek istemekte bu yüzen de bu dünyada var edip imtihana tabi tutmaktadır. Kulluk etmek çok geniş anlam taşımaktadır. Bu ifade insanın Allah`a teslimiyet için yaratıldığını, insanın varlık sebebinin Allah için olduğunu ifade etmektedir. Yani Kulluk kelimesinin sadece namaz, oruç gibi ibadetler için kullanılması hatalıdır, bu kelime daha geniş anlamlar ifade etmektedir.Evrendeki düzeni incelediğimizde bunun tesadüfen oluşmasının mümkün olmadığını anlarız. Her şey Allah tarafından mükemmel bir şekilde yaratılmıştır, bu yüzden her şey Allah için var olmak zorundadır. Kulluk ifadesi bizim Allah için var olduğumuzu ifade eder. Allah bizi yaratırken bizim şimdilik bilemeyeceğimiz maksatları da var olabilir. Fakat mademki bizi Allah yaratmıştır biz ancak Allah`a bakan bir yönle var olmamız gerektiğini (kulluk için) biliyoruz.
13- Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını yazınız.(15p)
Meal: Kur'an âyetlerini her yönü ile aynen çevirme iddiası olmaksızın, başka bir dile aktarmak anlamında kullanılır. Kur'ân'ın kelime ve cümlelerini kelimesi kelimesine, hiçbir anlamını eksik bırakmadan başka bir dile çevirmek mümkün olmadığı için Kur'ân'ın başka dillere çevirisine meâl ismi verilmiştir.
Tefsir: Tefsir kelimesinin anlamı: kapalı olana, manası zor anlaşılan sözden ne kastedildiğini açıklama demektir.
Tefsîr kelimesi daha çok Kur'ân kelime, terkip ve cümlelerinin ne anlama geldiğini açıklamak, müşkül ve garîp lafızları izah etmek, Kur'ân'ı yorumlamak anlamında kullanılır.
Mushaf: Bir araya toplanıp bağlanmış sayfalar demektir. Bununla maksat, Kur'ân'ın bütün sûre ve âyetlerinin yazılıp bir araya toplanmış, ciltlenmiş ve iki kapak arasına alınmış halidir. Kur'ân, Hz. Peygamberin sağlığında çeşitli malzemelere yazılmış, ancak mushaf haline getirilmemiştir. Hz. Ebû Bekr'in (r. a.) devlet başkanlığı zamanında mushaf haline getirilmiştir. İlk mushafa el-İmam (asıl) denilmiştir. Hz. Osman zamanında bu ilk nüshadan sekiz adet çoğaltılmıştır. Yer yüzündeki bütün mushaflar bu nüshalarla aynıdır.
14- Veda Hutbesi’nin içerdiği evrensel prensipler nelerdir? 4 tane yazınız.(10p)
1- Herkesin can, mal ve namusu tecâvüzden korunmuştur.
2- Kimsenin, kimseye zarar vermeye hakkı yoktur.
3- Bütün Müslümanlar kardeştir.
4- Bütün borçlar iâde edilecek ve borç olarak alınanın dışında bir fazlalık (fâiz) ödenmeyecektir.
5- Kan dâvâları ve âdâleti şahsen yerine getirmek yasaklanmıştır.
6- Kadınlar, erkeklerin hayat arkadaşlarıdır, buna göre onlara iyi muâmele edilmesi emredilmiş, onların da tıpkı erkekler gibi mal ve mülke şahsî tasarruf hakları olduğu öngörülmüştür.
7- İnsanların ırk ve renk farkı gözetilmeksizin birbirine eşit oldukları belirtilmiştir.
8- Aile ve toplum hayatına zarar veren zina vb. davranışlar yasaklanmıştır.
15- Mekkelilerin Müslümanlara karşı tutumları nasıl olmuştur? Yazınız.(10p)
Mekkeli müşriklerin peygamber efendimiz Hz Muhammed (sav)'e karşı tutumları kötü olmuştur. Peygamberimize karşı alayı tavırlar takınarak ona her türlü eza ve cefayı çektirmişlerdir. Aynı sıkıntıları peygamberimize inan sahabelere de yapmışlardır. Onlara eziyet ve işkence yaparak bir olan Allah'a iman etmekten alı koymaya çalışmışlardır.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.