8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 33-34 Cevapları Anka Yayınları
1. Ünite Sonu Değerlendirme
A) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Kâinatta her şeyin bir ölçü ve düzen içinde olmasıyla kader arasında nasıl bir bağlantı kurulabilir? Düşüncelerinizi ifade ediniz.
Cevap: Terim olarak kader, ” Allah’ın her şeyi belirli bir ölçü, düzen ve uyum içerisinde yaratmasına ve yaratılmış olan her şeyi programlamasına ” denir.
2. İnsanın akıllı, ilim ve irade sahibi bir varlık olmasıyla kaderi arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Cevap: İnsanın akıllı ve irade sahibi olması davranışlarından sorumlu olması anlamına gelir. Bu yüzden kader; insanın akıl ve sorumluluk sahibi olmasıyla yakından ilgilidir. Allah’ın (c.c.) insana verdiği en büyük nimetlerden biri olan akıl, insanı diğer canlılardan ayıran en temel özelliktir
3. Yüce Allah’ın (c.c.) kâinatta belirlediği fiziksel ve toplumsal yasalar hakkında bilgi veriniz.
Cevap: Buna göre sünnetullah kelimesinin anlamı, insanların yapıp ettiklerinden dolayı Allah’ın onlara karşı takip ettiği yol olduğunu söyleyebiliriz. Bu, insanoğlunun tabi olduğu ve boyun eğmek zorunda olduğu evrensel bir yasadır.
4. Eceli geciktirmek mümkün müdür? Niçin? Görüş ve düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap: Allah’ın ilminde yer alan ecel değişmez. Buna “ecel-i müsemma” denilir. Fakat Levh-i Mahfuzda veya melekler tarafından yazılı olan ecelin –belli şartlara dahilinde- değişmesi mümkündür. Buna “Ecel-i kaza” denir.
5. Sağlık ve hastalığın kaderle nasıl bir ilişkisi vardır? Açıklayınız.
Cevap: İnsan, doğuştan hastalıklı veya sakat olabileceği gibi hastalıklar veya kazalar sonucunda kalıcı sakatlıklara sahip de olabilir. Bütün bunlar kaderin bir parçasıdır; ama onu doğru anlamak şartıyla… Kader konusunda açıkladığımız gibi Allah’ın genel kader içinde insana tanıdığı bir özgürlük alanı vardır
6. Başarısız olmasını kadere bağlayan bir insanın düşüncesini doğru bulur musunuz? Niçin? Belirtiniz.
Cevap: Bence insanın kaderi kendisine; kişiliğine, genel davranışlarına ayrılmaz bir biçimde bağlıdır. Başarılı ise de başarısız ise de bütün bu başına gelenler kendi aklıyla kendi aldığı özgür kararların sebebidir.
7. Tevekkül ne anlama gelmektedir? İslam’ın tevekkül anlayışını örneklerle anlatınız.
Cevap: Tevekkül, her şeyi Tanrı’ya, yazgıya bırakma, yazgıya boyun eğme, her şeyi Tanrı’dan bekleme anlamına gelmektedir.
B) Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
1. Yüce Allah’ın (c.c.), sonsuz ilmi ve kudreti ile başlangıçtan sonsuza kadar evrende olacak olan her şeyi programlamasına, varlıkları istediği şekilde yaratmasına ve her şeyi önceden bilip takdir etmesine ne ad verilir?
A) Kaza B) Kader C) Tevekkül D) Ömür
Cevap: B
2.
I. “Güneş ve Ay bir hesaba göre hareket etmektedir.” (Rahman suresi, 5. ayet.)
II. “Allah her canlıyı sudan yarattı…” (Nur suresi, ayet.)
III. “Güneş kendi yörüngesinde akıp gider…” (Yâsin suresi, 38. ayet.)
IV. “…Bir toplum kendilerinde bulunanı (iyi davranışları) değiştirmedikçe Allah, onlara verdiği nimeti değiştirmez…” (Enfâl suresi, 53. ayet.)
Yukarıdaki ayetlerden hangileri fiziksel bir yasaya işaret etmektedir?
A) III, IV B) I, II C) II, IV D) I, III
Cevap: D
3. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, kaderle ilgili yanlış bir yargı içermektedir?
A) Kâinattaki tüm canlı ve cansız varlıkların bir kaderi vardır.
B) Yüce Allah (c.c.), insanın yapacaklarını önceden belirlediği için kişinin iyiyi ve kötüyü tercih etmesinde iradesinin bir etkisi yoktur.
G) Eceli gelen her insanın vefat etmesi, Allah’ın (c.c.) insanlar için belirlediği bir kaderdir.
D) İnsanın nerede, ne zaman, hangi anne ve babadan dünyaya geleceğini Allahü Teâlâ önceden takdir etmiştir.
Cevap: B
4.
I. Mısır’da doğmuştur.
II. Kendisine Tevrat adlı ilahi kitap inmiştir.
III. İsrailoğulları ile birlikte Filistin topraklarına girip yerleşmiştir.
IV. Kardeşi Harun (a.s.) ile birlikte Firavun’u imana davet etmiştir.
Hz. Musa (a.s.) ile ilgili yukarıda verilen bilgilerin kaç tanesi doğrudur?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
Cevap: C
C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına “Y” yazınız.
1. (D) Yüce Allah’ın (c.c.) önceden bilip takdir ettiği olayların, yeri ve zamanı geldiğinde onun bilgisi ve iradesi dâhilinde meydana gelmesine kaza denir.
2. (D) İnsan, davranışlarını bilinçli bir şekilde ve kendi özgür iradesiyle yaptığından dolayı yaptıklarından sorumludur.
3. (Y) Ecel yalnızca insanların ölüm anı için kullanılan bir kavramdır.
4. (D) Kâinattaki varlıkların bir ölçü, düzen ve uyum içinde olması, Allah’ın (c.c.) var ve bir olduğunu gösterir.
5. (D) İnsan, hayatını sürdürürken Allah’ın (c.c.) evrende belirlediği yasaları dikkate almalıdır.
6. (D) Yüce Allah’ın (c.c.) iradesine külli irade, insanın iradesine ise cüzi irade denir.
7. (Y) Başarılı ya da başarısız olmak insanın kaderinde vardır ve kişinin başarılı olmak için çalışması bir anlam ifade etmez.
8. (D) Yüce Allah’ın (c.c.) evrende belirlemiş olduğu yasalar gereğince olaylar, neden-sonuç ilişkisi içinde gerçekleşir.
Ç) Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları uygun sözcüklerle tamamlayınız.
1. İnsan, işlerinde üzerine düşen görev ve sorumlulukları yerine getirdikten sonra Allah’a (c.c.) tevekkül etmelidir.
2. Yüce Allah’ın (c.c.) kâinatta belirlediği olayların yeri ve zamanı geldiğinde, onun iradesi dâhilinde meydana gelmesine kaza denir.
3. Her canlının olduğu gibi toplumların, milletlerin de bir eceli vardır.
4. İnsan iradesi dâhilinde olan iş ve davranışlardan sorumludur.
5. Hz. Musa (a.s.) zamanında Mısır, firavun denilen krallar tarafından yönetilmekteydi.
6. Hz. Musa’ya (a.s.) Tevrat adlı ilahi kitap verilmiştir.
7. Allah’ın (c.c.) evrende belirlediği yasalar, Kur’an-ı Kerim’de sünnetullah kavramı ile ifade edilir.
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.