5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41 Cevapları Koza Yayın
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Koza Yayınları Sayfa 38 Cevabı
HAZIRLIK
1-6. soruları metne göre cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden hangisi martıların bir özelliği değildir?
A) Gürültücü olmaları B) Hızlı olmaları
C) Sevecen olmaları D) Öfkeli olmaları
Cevap: C
2. Abdullah Dede ile ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi doğrudur?
A) İzmir’i İstanbul’dan çok sevmesi
B) İki yıldır İzmir’de oturması
C) En sevdiği içeceğin çay olması
D) Her zaman güler yüzlü olması
Cevap: B
3. Aşağıdakilerden hangisi metinde İstanbul’u güzel gösteren yapılar arasında sayılmıştır?
A) Hanlar B) Külliyeler C) Kütüphaneler D) Minareler
Cevap: D
4. İstanbul’un aynası olan denizin adı nedir?
A) Akdeniz B) Ege Denizi C) Karadeniz D) Marmara Denizi
Cevap: D
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Koza Yayınları Sayfa 39 Cevabı
5. Aşağıdakilerden hangisi yazarın dedesinin İstanbul’u sevme nedenlerinden biri değildir?
A) Gün geçtikçe daha önemli bir kent hâlini alması
B) Tüm dünya şehirleri arasında ayrıcalıklı bir yeri olması
C) Birbirinden güzel camilere sahip olması
D) Denize karşı görkemli bir duruşa sahip olması
Cevap: A
6. Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını metinden yararlanarak bulunuz. Bunları metindeki anlamları dışında birer cümlede kullanarak yazınız.
çirkin:
- Zıt anlamlıları: Güzel
- Cümlelerim: Çirkin bir davranış olmuştu.
gelmek:
- Zıt anlamlıları: Gitmek
- Cümlelerim: Ona akşam gelmek için acele etmemesini söyledim.
çıkmak:
- Zıt anlamlıları: İnmek
- Cümlelerim: Merdivenden çıkmak beni yormuştu.
yavaş:
- Zıt anlamlıları: Hızlı
- Cümlelerim: En hızlı adımlarını atmıştı.
sahte:
- Zıt anlamlıları: Gerçek
- Cümlelerim: Gerçek bir kahraman böyle davranmazdı.
7. Cümlelerdeki noktalı yerleri aşağıda verilen kelimelerden uygun olanla tamamlayınız.
atasözü-deyim-eş-gerçek-görenek- mecaz
Söyleyeni belli olmayan (anonim), tecrübeler sonucunda oluşmuş, gerçeği içeren, topluma yol gösteren ve öğüt veren özlü sözlere atasözü denir.
Kimi atasözleri, yazılıp söylendiği gibi gerçek anlamında kullanılır.
Atasözlerinin birçoğu gerçek anlamında değil mecaz anlamda kullanılmaktadır.
Atasözleri kelimelerin eş anlamlısıyla ya da yerinin değiştirilmesiyle oluşturulamazlar. Çünkü atasözleri kalıplaşmış sözlerdir.
Bazı atasözleri, ait olduğu toplumun gelenek görenek inanç ve tavırlarını yansıtır.
8. Aşağıda noktalama işaretlerinin doğru kullanıldığı cümlelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış kullanıldığı cümlelerin başındaki kutucuklara da “Y” yazınız.
(Y) Annesine doğru, büyük emin fakat yavaş adımlarla ilerliyordu.
(D) Ona bu şekilde davranma hakkını sana kim veriyor?
(Y) Sen de oraya geliyor musun?
(Y) Derste pergel, iletki, ve gönye kullandık.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Koza Yayınları Sayfa 40 Cevabı
(D) Sözcükler, genellikle cümle içindeki kullanışlarına göre anlam kazanırlar.
(D) Çabuk buraya gel, çok önemli bir şey oldu!
(Y) Koltuğu alana kadar üç mağaza, iki mobilya dükkânı, bir de, marangoz gezdik.
(D) Sınıftan çıkmanı o mu söyledi?
(Y) Şeref Efendi (1-1645) genellikle yaşadığı bölgeyi anlattı.
(Y) Kafamdaki bu sorulara bir cevap verebilecek misin?
9. Aşağıdaki atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz.
Herkes ancak kendi çevresinde değer taşır ve sözünü orada geçirebilir. (Her horoz kendi çöplüğünde öter.)
Giderini mutlaka gelirine uydurmalısın. (Ayağını yorganına göre uzat.)
İnsanlar küçük yaşta kolay eğitilir. (Ağaç yaş iken eğilir.)
Komşular en küçük şey için bile birbirlerine muhtaçtırlar. (Komşu komşunun külüne muhtaçtır.)
Karşılık beklemeden iyilik yap. (İyilik et denize at, balık bilmezse Halik bilir.)
İşleyen demir pas tutmaz.
10. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerdeki benzetme (teşbih) unsurlarını tespit ederek belirtilen yerlere yazınız.
Ahmet, aslan gibi güçlü bir çocuktu.
Benzeyen: Ahmet
Benzetilen: aslan
Benzetme edatı: gibi
Benzetme yönü: güçlü olması
Yanakları elma gibi kırmızıydı.
Benzeyen: Yanakları
Benzetilen: elma
Benzetme edatı: gibi
Benzetme yönü: kırmızı oluşu
Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Eğitim Sistem yapılan yorumlardan sorumlu değildir.