ÖMER SEYFETTİN (1884 – 1920)
- Maupassant (klasik vak'a öyküsü-olay öyküsü) tarzı olay hikâyeciliğinin bizdeki en büyük ismidir.
- Hikâyeciliği meslek olarak gören ilk sanatçıdır.
- Genç Kalemler dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” makalesiyle dilin sadeleştirilmesi gerektiğini savunmuştur.
- Uzun cümlelerden, söz oyunlarından, yabancı sözcük ve tamlamalardan kaçınmış, konuşma ve yazı dili arasında bir uyum kurmaya çalışmıştır.
- “Toplum için sanat” anlayışıyla milli değerlere yönelmenin önderliğini yapmıştır.
- Realizm akımının etkisi altındadır.
- Hikâyelerinde milli’ bilinci uyandırma ve güçlendirme amacı taşımıştır.
- Mizahtan da yararlanarak toplumdaki aksayan yönleri eleştirmiştir; bu bakımdan hikâyeleri toplumsal hiciv karakteri taşır.
- Konuşma dilini yazı diline uygulamayı amaçlamıştır.
- Hikâyeleri teknik açıdan zayıftır, tasvirlere, psikolojik tahlillere önem vermez, daha çok olayı ön plana çıkarır.
- Hikayelerinin konularını
- Milli tarih (daha çok Osmanlı tarihi)
- Çocukluk anıları
- Askerlik anıları ve günlük hayat oluşturur.
- Kısa cümlelere dayanan okurun dikkat ve heyecanını canlı tutan bir anlatımı vardır.
- Hikâyelerinde menkıbe, efsane, destan, halk fıkraları ve tarihten yararlanmıştır.
- Kitaplaştırmadığı az sayıda şiiri de vardır.
- Efruz Bey ve Yalnız Efe adlı eserleri “uzun hikâye”, “roman” olarak da değerlendirilmektedir.
- 125 CİVARINDA ÖYKÜSÜ VARDIR.
Ömer Seyfettin Eserleri
Şiirleri
Ömer Seyfettin'in Şiirleri (1972, Fevziye Abdullah Tansel derlemesi)
Romanları
- Ashâb-ı Kehfimiz (1918)
- Efruz Bey (1919)
- Foya (Yarım kalan roman denemesi)
- Sultanlığın Sonu (Yarım kalan roman denemesi)
- Yalnız Efe (1919, 1988)
Öyküleri
- Acaba Ne idi?
- Acıklı Bir Hikaye
- Aleko
- And
- Antiseptik
- Aşk Dalgası
- Aşk ve Ayak Parmakları
- Apandisit
- At
- Ay Sonunda
- Baharın Tesiri
- Bahar ve Kelebekler
- Balkon
- Başını Vermeyen Şehit
- Bekarlık Sultanlıktır
- Beyaz Lale
- Birdenbire
- Binecek Şey
- Bir Hatıra
- Bir Hayır
- Bir Kayışın Tesiri
- Bir Temiz Havlu Uğruna
- Bir Vasiyetname
- Bit
- Bomba
- Büyücü
- Cesaret
- Çanakkale'den Sonra
- Çakmak
- Çirkinliğin Esrarı
- Dama Taşları
- Devletin Menfaait Uğruna
- Diyet
- Dünyanın Düzeni
- Düşünme Zamanı
- Eleğimsağma
- Elma
- Falaka
- Ferman
- Fon Sadriştayn'ın Karısı
- Fon Sadriştayn'ın Oğlu
- Forsa
- Gizli Mâbed
- Gürültü
- Havyar
- Hafiften Bir Seda
- Horoz
- Hürriyet Bayrakları
- İffet
- İki Mebus
- İlk Cinayet
- İlk Düşen Ak
- İlk Namaz
- İnsanlık ve Köpek
- İrtica Haberi
- Kaç Yerinde
- Kaşağı
- Kerâmet
- Kıskançlık
- Kızıl Elma Neresi?
- Koleksiyon
- Korkunç Bir Ceza
- Kumrular
- Kurbağa Duası
- Kurumuş Ağaçlar
- Külah
- Kütük
- Lokanta Esrarı
- Makul Bir Dönüş
- Mehdi
- Mehmaemken
- Memlekete Mektup
- Mermer Tezgah
- Miras
- Muayene
- Muhteri
- Müjde
- Nakarat
- Namus
- Nasıl Kurtarmış?
- Nâdan
- Nezle
- Niçin Zengin Olmamış?
- Nişanlılar
- Nokta
- Öpücüğün İlkel Biçimi
- Pamuk İpliği
- Pembe İncili Kaftan
- Perili Köşk
- Piç
- Pireler
- Primo Türk Çocuğu
- Ruzname
- Rüşvet
- Rütbe
- Şefkate İman
- Tarih Ezeli Bir Tekerrürdür
- Tavuklar
- Teke Tek
- Terakki
- Teselli
- Topuz
- Tos
- Tuhaf Bir Zulüm
- Tuğra
- Türbe
- Türkçe Reçete
- Uzun Ömer
- Üç Öğüt
- Velinimet
- Vire
- Yalnız Efe
- Yeni Bir Hediye
- Yemin
- Yuf Borusu Seni Bekliyor
- Yüksek Ökçeler
- Yüzakı
- Zeytin Ekmek
İnceleme
- Milli Tecrübelerden Çıkarılmış Ameli Siyaset (1912)
- Yarınki Turan Devleti (1914)
- Türklük Mefkuresi (1914)
- Türklük Ülküsü (ilk 3 kitap birarada ölümünden sonra, 1975)