1911-1922 yılları arasında Millî Edebiyat anlayışı Türkçülük akımının etkisiyle ortaya çıkmıştır. 1911’de Selanik’te çıkarılan Genç Kalemler dergisi çevresinde bir araya gelen Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem ve Ziya Gökalp yazdıkları şiir ve makalelerle bu akımın ilkelerini ortaya koymuşlardır. Bu anlayış Cumhuriyet’in ilanından sonra da devam etmiştir.
Cumhuriyet sonrasında Millî Edebiyat anlayışını yansıtan şairler; vatan, millet, tarih gibi kavramları şiirlerinde işlemişlerdir. Millî Edebiyat anlayışını sürdüren şairler arasında Arif Nihat Asya, Orhan Şaik Gökyay, Bekir Sıtkı Erdoğan ve Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu gibi şairler yer almıştır. Arif Nihat Asya’nın tarihimizin muhteşem ve şanlı sayfalarını şiirleştirdiği görülür. Rubai türünün yeni Türk edebiyatında başarılı örneklerini veren şairlerden biridir. Bayrak ve vatan, onun mısralarında ustalıkla anlatılmıştır.
Fikrin ağır bastığı şiirlerinde milliyetçilik konusu büyük bir yer tutar. Çok renkli ve değişik biçimli şiirler yazmış olan şair, son şiirlerinde mistisizme yönelmiştir. Şiirinde daima bir yenileşme çabası içinde olan şair, etkilerden uzak kalarak kendine özgü bir şiir dünyası oluşturmuştur. “Bayrak şairi” olarak anılan Arif Nihat Asya şiirlerini hece ve aruzla yazarken son şiirlerini de serbest ölçüyle yazmıştır. “Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor” şiirinde ahenk kelime tekrarları ile sağlanmıştır. Şiirde sade ve açık bir dil kullanılmış, kahramanlık teması işlenmiştir.
Milli edebiyat zevk ve anlayışı, benimseyen şairler, sade ve anlaşılır bir dille ülkemizde yaşayan Anadolu insanının sıkıntılarını anlatıyor.
Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir özellikleri nelerdir
Milli edebiyat zevk ve anlayışı, Cumhuriyet döneminin saf şiirine benzer. Tema yönünden de diğerlerinden ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle de millet ve vatan sevgisini işler. Memleketçi ve milliyetçi bir şiir anlayışına sahiptir. Milli Edebiyat zevk ve anlayışını devam ettiren şiirlerin başlıca özellikleri ise şunlardır:
Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin devam ettiği dönemde ortaya çıkarak, tüm dünyadaki milliyetçilik akımının hakimiyetinden etkilenmiştir.
- Yabancı dillerden kalan dil kuralları terk edilmiştir.
- Milliyetçi bir içeriğinin olması nedeni ile Türk diline büyük önem verildi.
- Yabancı sözcükler yerine olabildiğince Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
- Milli konulara yer verilir ve bu eserlerde millî hisler ön planda tutulur.
- Şairler şiirlerini, Hisar, Çınaraltı, Kültür Haftası gibi dergilerde yayımlamıştır.
- Hece vezni kullanılıyor.
- Sözcükler her zaman ilk anlamları ile kullanılır.
Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin içerik ve tema bakımından Millî edebiyat dönemi şiiri ve Halk şiiri ile benzer ve farklı özelliklere göre karşılaştırırsak;
Milli edebiyat zevk ve anlayışını devam ettirmeyi amaçlayan şiirlerde genellikle kişisel nitelikli konular işlenmiş gibi görünse de aslında şairler bireysel olarak çıktıkları bu yolda yerli ve milli konuları ve manzaraları işlemişlerdir.
- Millî edebiyat dönemi şiirleri ve Halk şiirleriyle Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir benzer temaları şiirlerinde işler.
- Şiirlerde neredeyse hep aynı edebî sanatlar kullanılmıştır.
- Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler bir dergi etrafında toplanmıştır.
- Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler, batı edebiyatçılarından diğerler akımlara göre daha çok etkilenmiştir.
Milli edebiyat zevk ve anlayışının temsilcileri kimlerdir
Ahmet Kutsi Tecer (1901-1967) : Oyun yazarı ve şairdir. “Neredesin?” şiiri ile tanınmış ve sevilmiş olan bir şairdir. Halk şiiri geleneğine bağlı olarak eser veren bir şairidir. Aşık Veysel’i edebiyat dünyamıza o tanıtan şairdir.
Arif Nihat Asya (1904-1975) : “Bayrak Şairi” olarak şeklinde bilinen en önemli şairler arasında yer alır. Kahramanlıkları, dini ve milli duyguları sade bir dille şiirleştirmiştir. Rubai türünün son ustaları arasında yer alır.
Kemalettin Kamu (1901-1948) : Vatan sevgisini, gurbet, aşk ve doğa sevgisini işlediği şiirleri ile tanınır. Özellikle de “Bingöl Çobanları” adı verilen pastoral şiiri çok ünlüdür.
Ömer Bedrettin Uşaklı (1904-1946): Hece ölçüsü ile şiirler yazdı. Anadolu’yu, deniz güzelliklerini ve tarihi işlemiştir. Deniz Sarhoşları, Sarıkız Mermerleri, Yayla Dumanı
Orhan Şaik Gökyay (1902-1994): Önceden aşık tarzına uygun, genellikle ulusal ve milli konuları işleyen lirik şiirler yazdı. 1940’lı yıllardan sonra folklor, edebiyat tarihi ve halk edebiyatı araştırmalarına yöneldi. Dedem Korkut’un Kitabı, Destursuz Bağa Girenler, Kâtip Çelebi’den Seçmeler
Zeki Ömer Defne (1903-1992): Halk Edebiyatı hece ölçüsünde ve geleneklerine bağlı çağdaş şiirler yazdı. Anadolu’yu şiirlerinin ana teması şeklinde kullandı. Yurt güzellemeleri ile tanındı. Denizden Çalınmış Ülke, Kardelenler, Sessiz Nehir
Behçet Kemal Çağlar (1908-1969): Halk şiiri şekil özellikleri ile şiirler yazmıştır. Cumhuriyete ve Atatürk’e olan sevgisini anlatmıştır.