el-Halîm, suçluların cezasını vermeye gücü yettiği hâlde cezalandırmayıp onlar hakkında yumuşak davranan, cezalarını geriye bırakan; acele ve kızgınlıkla muâmele etmeyen demektir.
Allah Teâlâ, günahları yüzünden kullarına olan lütuf ve ihsânını esirgemez. İyi olsun kötü olsun bütün kullarını rızıklandırır; belâ ve âfetlerden korur. Acelecilikle ve kızgınlıkla davranmaz. Çok yumuşak davranır. Ceza vermekte acele etmez. Süre tanır, ama ihmal etmez.
- Allah'ın (c.c.) cezalandırmaya gücü yettiği halde suçluların cezasını hemen vermemesidir.
- Allah'ın (c.c.) mühlet vermesi, cezaları ertelemesidir.
- Allah'ın (c.c.) kullarının isyanlarına rağmen onlara açık ve gizli nimetlerini vermeye devam etmesidir.
- Allah'ın (c.c.) isyan eden kullarına tövbe etmeleri için süre tanımasıdır.
el-Latîf, yaratılmışların ihtiyaçlarını en ince ayrıntıya varıncaya kadar bilip sezilmez yollarla karşılayan; kullarına yumuşaklıkla, lütuf ve ihsânıyla muâmele eden demektir.
Allah Teâlâ, kullarına iyilik ve merhamet edendir. Fiillerini yumuşaklıkla gerçekleştirendir. Sonsuz lütuf ve kerem sahibidir. Kendisine gizli olan hiç bir şey yoktur.
- Allah'ın (c.c.) bütün güzellikleri ve faydaları en ince ayrıntılarıyla bilmesidir.
- Allah'ın (c.c.) yaratılmışların ihtiyaçlarını en ince ayrıntısına kadar bilmesi ve bu ihtiyaçları yaratmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) kullarına bilmedikleri ve ummadıkları yerden ihsanda bulunmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) kullarına hak ettiklerinin fazlasını vermesi, isyan ettiklerinde de rızıklarını kesmemesidir.
- Allah'ın (c.c.) kullarına hem dünya hayatında hem de ahirette lütufta bulunmasıdır.
er-Refîk, Allah’ın (c.c.) “işlerde acele etmemesi, yavaş yavaş davranması, her işinde yumuşak olması, sert kaba ve merhametsiz olmaması” demektir.
Yüce Rabb’imiz bu isminin gereği olarak fiillerinde Refîk’tir. Yani bir defada ya da bir anda yaratmaya güç yetirdiği hâlde, hikmetinin gereği olarak tamamen tedrici olarak yavaş yavaş yaratmıştır. Emretme ve yasaklama konusunda da durum böyledir.
- Allah'ın (c.c.) gerçek dost olmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) kolaylaştırıcı olmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) hayrı bol olmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) hayrı ve iyiliği sürekli dağıtmasıdır.
- Allah'ın (c.c.) karşılıksız bağışta bulunmasıdır.