9. Sınıf Gezegen Yayıncılık Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı 1. Ünite Bilgilerimizi Ölçelim Sayfa 32, 33, 34 Cevapları
A. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. İslam’da bilginin kaynakları nelerdir? Sıralayınız.
İslam dini, insanın yaptığı her şeyi, bilinçli olarak yapmasını ister. Bu açıdan insanın her davranışının bilgiye dayalı olmasını öğütler. Dinimize göre doğru bilginin kaynağı üçtür: Selim akıl, doğru haber ve salim duyular. İnsan, aklıyla iyiyi, kötüyü, doğruyu ve yanlışı, faydalı ve zararlı olanı kavrar.
Akıl, vahiy ve duyular. Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
2. Rüya, keşif ve ilham İslam düşüncesinde niçin bilgi kaynağı olarak kabul edilmez? Açıklayınız.
Rüya keşif ve ilham İslam düşüncesinde bilgi kaynağı olarak kabul edilmez çümkü bunlar somut bir şekilde ispat edilemeyecek kaynaklardır ve bunlar eğer kabul edilirse devamında din ile ilgili birçok problemin olacağıdır.
Zaten bildiğimiz üzere peygamberliğin son bulması ile yani son peygamberin dünyaya gelmesi ile artık ondan sonra vahiy gelecek hiç kimse olmayacaktır.
Rüya, keşif ve ilham da bunlara dahildir. Yani aslında bu yöntemler ile bilgi geldiğini söyleyen insanlardan uzak durulmalıdır.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
3. İman ikrar ilişkisi nedir? Açıklayınız.
İman ve ikrar birbirileri ile bir bağ kurmuştur. İkrar olmadan imanın olması mümkün değildir. Kalpten inanılan imanın dil yolu ile anlatılması, kabullenilmesi ve bu fikirlerin benimsenmesi anlamına gelmektedir. Dil ile ikrar etmeden iman olması mümkün değildir.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
4. İman ile bilgi arasında nasıl bir ilişki vardır? Belirtiniz.
İman etmek, akıllı insanlara mahsustur. Yüce Allah, aklı olmayanlara iman etmeyi şart sunmamıştır. Aklı olan kişi, düşünmeyi bilen, aklı selim olan kişi iman etmek ile yükümlüdür. İman, bilgi ile olmaktadır. Kişi ise bilgili olmak için akıla sahip olmalıdır. Bu nedenle İslam dininde bilgi ve iman birliktedir.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
5. İmanda kalben tasdik niçin önemlidir? Belirtiniz.
Yalnızca “İnandık” demek ile iman sağlanmaz. İman etmek, Allah inancının insanın kalbine yerleşmesi, dinine kalp ile bağlı olmasıdır. Kalp ile tasdik edilmemiş, kalben inanılmamış iman, yarım kalır ve tamamlanmış olmaz.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
6. İman amel ilişkisi niçin önemlidir? Belirtiniz.
İman ve amel arasında doğru bir ilişki vardır. Çünkü iyi imanlı insanlar salih ameller işler. İnsanlar bu dünyada yaptıklarından ahirette sorumlu olacaklardır. İnsan bu dünyadaki hayatının son bulmasıyla birlikte amel defteri de kapanır. Amel bu dünyada yaptığımız işlerin tamamıdır. İmanlı insanlar iyi ameller işler.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
7. İsrâ suresi 36 ve Mülk suresi 23. ayetlerinden çıkarılabilecek ana mesaj nedir? Belirtiniz.
İsra suresi 36 ve Mülk suresi 23. ayetlerden çıkarılabilecek ana mesaj; yüce Allah (c.c) insanlara sayısız nimetler vermiştir. Duyu organlarımız da bunlardan birisidir. Yüce Allah'a çok şükretmeli ve hakkında bilgimiz olmadığı şeylerin peşinden gitmemeliyiz. Çünkü emin olmadığımız bir şey için yapmış olduğumuz davranışlardan sorumluyuz.
Sorunun detaylı cevabına buradan ulaşabilirsiniz. Tıklayınız
B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan noktalı yerleri uygun kavramlarla tamamlayınız.
“mümin - salih amel - iman - akıl - vahiy - din - peygamber”
1. Yüce Allah’ın (c.c.) insanlar arasından seçmiş olduğu peygamberleri vasıtasıyla onları doğru yola iletmek için gönderdiği ilahi bilgilere vahiy denir.
2. İnsanın tehlikeye düşmesine ve yok olmasına engel olan, onun her türlü eylemine anlam kazandıran ve ilahi emirler karşısında yükümlülük altına girmesini sağlayan, ona düşünme, kavrama ve bilgi elde etme gücü veren öze akıl denir.
3. Kişinin Allah’ın (c.c.) varlığını, birliğini, sıfatlarını, peygamberlerini, ahiret gününü ve bunlardan başka iman edilmesi gereken şeyleri kalp ile tasdik edip dil ile söylenmesine iman denir.
4. Yüce Allah’a (c.c.), Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ve onun tebliğ ettiklerine kalpten inanıp kabul eden kişiye mümin denir
5. Kişinin, Allah’a (c.c.) inanmanın gereği olarak onun kitabında indirdiklerini davranışlarına yansıtıp onun rızasını gözeterek hem kendine hem toplumuna hatta tüm insanlığa faydalı olacak iş, eylem ve davranışlarda bulunmasına salih amel denir.
C. Aşağıdaki sorulardan her biri için beş cevap seçeneği verilmiştir. Seçeneklerden yalnızca biri doğrudur. Doğru seçeneği bularak işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi İslam dininde bilgiye ulaşma yollarından biri değildir?
A) Vahiy B) Akıl C) Duyular D) Araştırma E) Rüya
2. “Onlara (müşriklere): ‘Allah’ın indirdiğine uyun, denildiği zaman onlar, ‘Hayır! Biz atalarımızı üzerinde bulduğumuz yola uyarız.’ dediler.. Ya ataları bir şey anlamamış, doğruyu da bulamamış idiyseler?” (Bakara suresi, 170. ayet.)
Bu ayetten aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) İnsanın bilgi edinmesinde kültür önemlidir.
B) Atalara saygı duymak dinin gereğidir.
C) Her devirde Allah’a (c.c.) inanan toplumlar olmuştur.
D) Kişinin doğru olan bilginin peşinden gitmesi gerekir.
E) Allah (c.c.) her devirde vahiy göndermiştir.
3. “Bedeviler ‘İnandık.’ dediler. De ki: Siz iman etmediniz, ama ‘Boyun eğdik.’ deyin. Henüz iman kalplerinize yerleşmedi. Eğer Allah’a ve elçisine itaat ederseniz Allah işlerinizden hiçbir şeyi eksiltmez. Çünkü Allah çok bağışlayan, çok esirgeyendir.” (Hucurât suresi, 14. ayet.)
Bu ayette imanın mahiyeti ile ilgili vurgulanan husus aşağıdakilerden hangisidir?
A) İman, boyun eğmektir.
B) İman, inancın söz ile ifadesidir.
C) İmanda kalbin onaylaması önemlidir.
D) Yüce Allah (c.c.) iman edenleri bağışlayacaktır.
E) İman, kişinin iş ve davranışlarına yansımasıdır.
4. İman bilgi ilişkisi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kişinin imanın oluşumunda bilginin önemli bir yeri vardır.
B) Bilgi, inanan kişinin neye inanacağını bilmesini sağlar.
C) İman, kişinin bilgiye dayalı bireysel bir tercihidir.
D) Bilgi, kişinin imanının olgunlaşmasına katkı sağlar.
E) Doğru bilgi kişinin imanını azaltıp çoğaltabilir.
5. İslam’da Allah’a (c.c.), Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ve onun tebliğ ettiklerine kalpten inanıp kabul eden kişiye ne denir?
A) Mümin B) Münafık C) Müşrik D) Kâfir
C. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına (D), yanlış onlanların başına da (Y) yazınız.
(Y) 1. İmanın zıddı ihsandır.
(D) 2. İman öncelikle kalbin tasdik etmesi yani onaylamasıdır.
(D) 3. İslam dininde akıl, selim akıl olan nitelendirilir.
(Y) 4. Mütevatir haber, yalan üzerinde birleşmesi mümkün olan bir topluluğun bildirmiş olduğu haberdir.
(D) 5. İslam’da kişinin tahkiki imana sahip olması öğütlenir.
Ç. Defterinize “İman Kalp ile Tasdik, Dil ile İkrardır.” konulu bir kompozisyon yazınız.
“İman”, Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s)’in Allah (c.c.) tarafından getirdiği kesin olarak bilinen haber, dini esas ve hükümlerin doğru ve gerçek olduğuna tereddütsüz inanmak, bunların tamamını iz’an ve kabul ile tasdik ve itiraf etmektir.
İmanın yeri kalptir. Kalplerde olanı ise sadece Allah’u Teala bilir. Bir kimsenin mümin olarak bilinmesi ancak kişinin imanını diliyle söylemesiyle mümkün olur. Aksi taktirde kalpte olan iman insanlar tarafından bilinemez. Kişi, kalpte olan imanını sözle söylemese bile Mümindir. Yeter ki imanını kalben inkar etmesin. İmanını sözle söylemesi, o kişiye cenaze gibi konularda Müslüman olarak muamele edilmesi adına önemlidir.