3. ÜNİTE SONU DEĞERLENDİRME
1. Nezaket kurallarına niçin uymalıyız? Açıklayınız.
Cevap: Nezaket kuralları toplum ilişkilerini düzenler. İnsanlar bu kurallar sayesinde rahatsızlık verici davranışlarla karşılaşmamış veya bu davranışlara uğrasalar bile anlayışla orta yolu bulabilirler. Nezaket kurallarına uyarsak insanlar bizden rahatsız olmazlar. Huzurlu bir ortam elde etmiş oluruz.
2. Selamlaşma adabı ile ilgili uyulması gereken hususlar nelerdir? Söyleyiniz.
- Küçük olanın büyük olana selam vermesi.
- Bisiklet üzerinde gidenin yürüyene selam vermesi.
- Sayı bakımından az olan topluluğun çok olana selam vermesi.
- Çok yüksek sesle veya çok kısık sesle selam verilmemesi.
- Selama aynısı ile yada daha güzeli ile karşılık verilmesi.
3. Başkalarıyla iletişimde dikkat edilmesi gereken ilkeler nelerdir? Bilgi veriniz.
- Çok yüksek ve kısık sesle konuşmamak.
- Anlaşılır bir şekilde konuşmak.
- Konuşurken kişinin yüzüne bakmak.
- Eğer yüz yüze konuşuluyor ise ona doğru yönelmek.
- Samimi bir şekilde konuşmak.
- Abartmadan, doğrudan sapmadan konuşmak.
- İnsanların mahremini açığa vurmadan konuşmak.
4. Sosyal medya adabı nasıl olmalıdır? Bilgi veriniz.
Cevap: Sosyal medyada iletişim kurarken normal zamanlarda kullanmayacağımız kötü kelimeleri orada da kullanmamalı o insanı görmemeden cesaret almamalıyız. Ayrıca tanımadığımız insanlarla samimi olmamalı ve özel bilgilerimizi onlarla paylaşmamalıyız. Ailemizin haberi olmadan ve izin vermeyecekleri kişilerle konuşmamalıyız.
5. Tahiyyat duası hakkında kısaca bilgi veriniz.
Cevap: Tahiyyat duası Miraç’ ta Peygamber Efendimize verilen hediyelerden bir tanesidir. Peygamber Efendimiz , Allah’u Teala’ yı övmüş, Allah Teala ‘da Peygamberimize salat etmiştir. Efendimiz de bu salattan bütün müminler faydalansın diye selamı bütün müminler üzerine olsun demiştir. Meleklerde topluca şehadet getirmişler , bu güzel konuşmada bize tahiyyat duası olarak hediye edilmiştir.
6. Aşağıdakilerden hangisi, nezaket kavramının anlamlarından biri değildir?
A. Saygılı ve incelikle davranma B. Naziklik C. Zarafet D. Öğüt
Cevap: D
7. Dinin ve aklın beğendiği, insanın, başkaları tarafından takdir edilmesini, her türlü hata ve kusurdan korunmasını sağlayan ve ona üstün meziyetler kazandıran ahlaki davranışlar aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilir?
A. Örf B. Âdet C. Kanun D. Adap
Cevap: D
8. Hz. Lokman (a.s.) hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Kur’an’da onun adını taşıyan bir sure vardır.
B. İlk insan ve ilk peygamberdir.
C. Oğluna çok güzel öğütler vermiştir.
D. Bitkilerden ilaçlar yapıp reçeteler hazırlamıştır.
Cevap: B
9. Aşağıdaki hadislerde boş bırakılan bölümleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.
• “Ben ancak güzel mukabele tamamlamak için gönderildim.”
• “Güzel söz hatim.”
• “müstehap, almadan bir kimsenin evinin içine bakmak helal değildir.”
• “Müslüman, Fitre ve dilinden diğer Müslümanların emin (güvende) olduğu kimsedir.”
• “Yemek yedikten sonra veya bir şey içtikten sonra Allah’a teravih eden kimseden Cenab-ı Hak razı olur.”
10) Aşağıya, “Tatlı dil, yılanı deliğinden çıkarır.” atasözünü açıklayan bir yazı yazınız.
Cevap: Sözün insan üzerindeki tesiri çok büyüktür. İnsanlar arasını bir söz bozacağı gibi bir sözde insanları birçok konuda ikna edebilir , küsleri barıştırabilir. Güzel ve can alıcı bir konuşma ile insanların fikirleri değişirsek kalpleri yumuşayabilir. Bu yüzden “tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır” denir.
11) Aşağıda verilen Tahiyyat duasında eksik bırakılan bölümleri tamamlayınız.
Ettehiyyâtü lillâhi vessalavâtü vettayyibât.
Esselâmü aleyke eyyühennebiyyü ve rahmetullâhi ve berekâ,üh’
Esselâmü aleynâ ve alâ ibâdillâhissâlihîn
Eşhedü enlâ ilâheillallâh ve eşhedü enne Muhammeden
abdühû ve resûlüh.
12. Sofra adabı konusunda dikkat edilmesi gereken başlıca ilkeler nelerdir? Aşağıdaki şemaya örnekler yazınız.
Sofra adabıyla ilgili başlıca ilkeler;
- Yemeğe besmele çekerek başlamak.
- Yemekten önce elleri yıkamak.
- Büyüklerin sofraya oturmasını sağlamak.
- Yemeği ölçülü yemek.
- Yemek yapan kişiye teşekkür etmek.
- Tiksindirici söz ve davranışlardan uzak durmak.