3. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.
1. Kur’an-ı Kerim’de geçen ihsan ve salih amel kavramları hakkında bilgi veriniz.
İhsan demek iyi davranma iyilik etmedir. Bir davranışı en güzel şekilde yapmaya denir. Yani para dağıtırken verdiğiniz parayı karşıdaki kişiyi rencide edecek şekilde vermesek daha iyi olur. Hatta gizli bir şekilde bile verilebilir. Yani başka birisinin görmek sızın daha az insanın göreceği şekilde verebiliriz. Tabi bu sadece para için geçerli değildir. Mesela bir giyecek yemek vs. verirken rencide etmem.
Salih Amel'de iyi davranıştır. Kutsal kitabımız olan Kur'an-ı Kerim'de iman kavramından sora Salih'i Amel gelir. Şu var ki, Salih Amel için, ruh yanında bedenin de ayrı bir önemi vardır. İhlas ile yapılan ibadetlerde, şekil şartı beden vazifesi görür. Diye bir söz bile vardır.
2. İbadet ve davranışların Allah (c.c.) katında değerli olabilmesi için kişinin dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir? Yazınız.
- İbadet ve davranışları Yüce Allah’ın emretti şekilde yerine getirmek,
- İbadet ve davranışları ihlas ve samimiyetle yapmak
- Her türlü gösteriş, menfaat, çıkar ve beklentilerden uzak olmak
- Yalnızca Allah’ın (c.c.) rızasını gözeterek yapmak. İbadet ve davranışları Allah katında değerli yapar.
3. Kur’an-ı Kerim’in kavramlarını tanımanın, İslam’ı doğru anlamadaki önemi nedir? Açıklayınız.
Kur'an-ı Kerim yüce Allah (c.c) tarafından Hz.Muhammed (s.a.v) 'e gönderilmiş olan kutsal bir kitaptır.İslam Peygamberi Hz.Muhammed'e gönderilen bu kitap Cebrail (a.s) aracılığı ile Allah (c.c) tarafından kısım kısım gönderilmiştir.İslam dini açısından birincil kaynak Kur'an-ı Kerim'dir.Kur'an-ı Kerim'in içeriği Allah'ın sözleridir.Allah Kur'an-ı Kerim ile bizlere emir ve yasaklarını açık bir şekilde ifade etmiştir.Bundan dolayı Kur'an-ı Kerim İslam dininin doğru anlaşılması açısından en önemli kaynaktır.
4. “Rabbinin yoluna hikmetle ve güzel öğütle davet et; onlarla en güzel şekilde mücadele et. Kuşkusuz senin Rabbin, yolundan sapanların kim olduğunu en iyi bilendir; O, doğru yolda bulunanları da çok iyi bilir.” (Nahl suresi, 125. ayet) ayetinde verilmek istenen mesajları cihat kapsamında değerlendiriniz.
Cihat sadece savaşmak demek değildir.
Bu ayeti cihat kapsamında, Allah (c.c.) yolunda ve din uğrunda çaba sarf etmek, Kur’an’ın hükmünü öğrenmek, öğretmek ve tüm insanlığa anlatmak ve. insanlara güzel davranmak anlamında değerlendirebiliriz.
B) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
I. Emr-i bi’l-maruf ve nehy-i ani’l-münker.
II. İnsanları İslam’a davet etmek.
III. Gerektiğinde dini ve vatanı için düşmanla savaşmak.
IV. Ülkesinin güçlenmesi için ilmî alanda çalışmalar yapmak.
5. Yukarıdaki davranışlar aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilgilidir?
A) İhlas B) Takva C) Cihat D)İhsan E)H idayet
6. “Rüşdüne erişinceye kadar yetimin malına, onun iyiliğine olmadıkça el sürmeyin.
I. Hidayet
II. Cihat
III. Sırat-ı müstakim
IV. İhsan
A) I ve III B) I, II ve IV C) II, III ve IV D) III ve IV E) I ve II
7. Yüce Allah’ın, insana dünya ve ahirette huzurun kaynağı olan yolu göstermesidir.
Cevap : E
8. İslam’da “her türlü aşırılık ve sapıklıktan uzak, adaletli, ölçülü, dengeli bir yol, bir inanç ve yaşam biçimi” olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hidayet B) Sırat-ı müstakim C) İhsan D) Cihat E) Salih amel
C) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerle doldurunuz.
(ihsan, muttaki, sırat-ı müstakim, irşat, kıtal)
9. Kur’an-ı Kerim takvalı davranan kulları muttaki olarak isimlendirmiştir.
10. Dinî emirleri öğrenip ona göre yaşamak ve başkalarına öğretmeye irşad denir.
11. Hz. Muhammed (s.a.v.) ihsan Allah’ı görüyormuş gibi ibadet etmendir. Sen O’nu görmesen de O seni görür.” şeklinde tanımlamıştır.
12. Cihadın bir çeşidi olan savaş, ancak zorunlu hâllerde başvurulan bir durumdur. Kur’an-ı Kerim’de kıtal kelimesiyle ifade edilmektedir.
Ç) Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.
13. (Y) Kişinin hidayete ermesinde kendi iradesinin hiçbir etkisi yoktur.
14. (D) Cihat, hem beden hem mal hem de dil ile yapılabilir.
15. (D) Fâtiha suresinde geçen sırat-ı müstakim kavramı, dosdoğru yol demektir.
16. (D) İslam’a göre dinin emirlerini başkalarına öğretmek cihat sayılmıştır.