1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
11. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 38
A- Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere verilen sözcüklerden doğru olanları yazınız.
“ahiret, cenaze, dua, itaat, kabir, kıyamet, kulluk, ölüm, sabır”
1. İnsanın yaratılış amacı Allah’a (cc) kulluk etmektir.
2. İslam dinine göre dünya hayatı, kalıcı ve sürekli olan ahiret hayatına hazırlık aşamasıdır.
3. Evrende bulunan her şeyin yok olmasıyla ölen tüm insanların yaptıklarının hesabını vermek üzere diriltilecekleri zamana kıyamet denir.
4. Ölmüş kimseyi tanımlamak için cenaze kavramı kullanılır.
5. Allah’a (cc) sığınıp güvenerek bela ve felaketler karşısında direnç ve metanet gösterilmesine sabır denir.
B- A sütunundaki tanım cümlelerinin önündeki yay ayracın içine, B sütununda o tanıma karşılık gelen kavramın harfini yazarak eşleştiriniz.
(ç. Hesap) 6. İnsanların ahirette dünyadaki inanç ve davranışlarından dolayı
sorumlu tutulması.
(b. Cehennem) 7. İnkârcıların ve günahkârların ahirette cezalandırılacakları yer.
(a. Berzah) 8. Ahiret hayatının başlangıcını oluşturan kabir hayatı.
(g. Tekfin) 9. Ölünün yıkandıktan sonra dinî kurallara uygun olarak kefenlenmesi.
(c. Cennet) 10. İnananların kıyametin kopmasından sonra sonsuz mutluluk
içinde yaşayacakları yer.
d. Hutame
e. Kıyamet
f. Şehit
C- Aşağıdaki soruların cevaplarını altlarındaki boşluklara yazınız.
11. Soru: Ahiret inancının insanın yaratılış amacını kavraması ve hayatını anlamlandırmasına katkısı nedir?
Cevap: Ahiret inancı, insanı daha sorumlu ve bilinçli hale getirir. İnsanın dünya hayatının bir imtihan olduğunu anlamasına ve yaratılış amacına uygun yaşamasına yardımcı olur.
12. Soru: Ölümden sonraki hayata inanan bir kişinin dünya hayatı ile ahiret hayatı ilişkisine bakışı nasıl olmalıdır?
Cevap: Dünya hayatı, ahiret hayatı için bir hazırlık dönemidir. İnsan, bu bilince sahip olarak iyi ameller işlemeli ve ahiret hayatını önceliklendirmelidir.
13. Soru: Ahiret hayatının aşamaları nelerdir?
Cevap: Ahiret hayatı; ölüm, kabir hayatı, kıyamet, mahşer, hesap, cennet ve cehennem aşamalarından oluşur.
11. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 39
14. Soru: Cenaze uğurlamaya ilişkin dinî uygulamaların bireysel ve toplumsal faydaları nelerdir?
Cevap: Birey olarak ölümü hatırlamaya ve hayatın geçici olduğunu fark etmeye vesile olur. Toplumsal olarak ise birlik ve dayanışmayı güçlendirir.
15. Soru: Sabrın pek çok yerde namazla birlikte zikredilmesinin sebepleri nelerdir?
Cevap: Sabır, zorluklara karşı direnç gösterme gücü verir, namaz ise manevi destek sağlar. İkisi bir arada anılarak insanın ruhunu güçlendirdiği ve zorluklara karşı dayanıklı olmasını sağladığı vurgulanır.
Soru: 16-17. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.
Mülk suresinin 2. ayetinde “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu denemek için ölümü ve hayatı yaratan O’dur. O, güçlüdür, çok bağışlayıcıdır.” buyrularak Allah’ın (cc), hayat ve ölümü emir ve yasaklarına uyulması, iyilikte çaba gösterilmesi için yarattığı bildirilmektedir. Bu ayette ölüme hayattan önce yer verilmesinden ötürü ölüm kavramıyla neyin kastedildiği hususunda farklı görüşler vardır. Ayetteki sıralamayı dikkate alarak yorumda bulunan bir gruba göre ölüm kavramıyla dünya hayatından ahiret hayatına geçiş hâli kastedilirken, hayat kavramıyla ahiret hayatı kastedilmiştir. İkinci grup ise ölümle dünya hayatından ahiret hayatına geçiş hâlinin, hayatla da dünya hayatının kastedildiğini savunmaktadır. Çünkü hayat ve ölümün ikisi de imtihan sebebi olduğuna göre her ikisinin de bu dünyada olması amaca daha uygun görünmektedir. Nihayetinde insan için imtihan yeri ahiret değil, dünyadır. Hayat ölümden önce olduğu hâlde ayette sonra gelmesi ise çeşitli şekillerde yorumlanmıştır. Dikkat çekici bir yoruma göre ayette ölümün önce gelmesi, insanın başlangıcının yokluk hâli olduğu, varlık ve hayata sonradan kavuşması sebebiyledir. Diğer bir yoruma göre ölüm insanlara hayatın sorumluluğunu hatırlattığı, onları iyi işler yapmaya yönlendirdiği ve bir uyarıcı olduğu, bundan da öte insanın imtihan sorumluluğunu daima canlı tuttuğu için önce zikredilmiştir. Hayat hayırlı faaliyetler alanı, ölüm ise bu faaliyetlerin karşılığının verileceği ebedî varlık sahnesine geçişi sağlayan dönüm noktasıdır.
16. Soru: Ayette geçen “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu denemek için ölüm ve hayatı yaratan O’dur…” ifadesiyle verilmek istenen mesajı açıklayınız.
Cevap: Bu ifade, insanın dünya hayatında yaptığı amellerle sınandığını vurgular. Allah, insanları ölüm ve hayatla imtihan ederek kimin daha güzel davranışlar sergileyeceğini denemektedir.
17. Soru: Metinde yer alan “ölüm ve hayat” kavramlarıyla ilgili yorumlardan hangisine katılıyorsunuz? Size göre ölüm ve hayat ifadeleriyle ne anlatılmak isteniyor?
Cevap: İlk yoruma katılıyorum, çünkü ölüm, dünya hayatından ahiret hayatına geçişi temsil ederken, hayat ahiret hayatını ifade eder. Bu sıralama, insanın başlangıcının yokluk olduğu ve sonunda ahiret hayatına geçeceği anlamına gelir.
11. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 40
Ç- Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
Soru: 18) Aşağıdaki ayetlerden hangisi insanın yaratılış amacı ile ilişkili değildir?
A) “Ben cinleri ve insanları ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.” (Zariyat suresi, 56. ayet.)
B) “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu denemek için ölümü ve hayatı yaratan O’dur.” (Mülk suresi, 2. ayet.)
C) “İnsan, kendisinin başıboş bırakılacağını mı sanır?” (Kıyamet suresi, 36. ayet.)
D) “Göğü, yeri ve ikisi arasındakileri boş yere yaratmadık. Bu, inkâr edenlerin zannıdır…”(Sad suresi, 27. ayet.)
E) “Onlar namazı kılar, zekâtı verir ve ahirete de kesin bir şekilde inanırlar.” (Neml suresi, 3. ayet.)
Cevap: E
Soru: 19) Ahiret inancının insana kazandırdıklarıyla ilgili
I. İnsanın adalete olan inancını zayıflatır.
II. Kişinin hayatına anlam katar.
III. İnsanı iyilik yapmaya yönlendirir.
IV. İnsana sorumluluk bilinci kazandırır.
V. İnsanın dünyaya önem vermesini sağlar.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) Yalnız IV B) I ve II C) III ve V
D) II, III ve IV E) I, III, IV ve V
Cevap: D
Soru: 20) “Kim (yalnız) dünya hayatı ve onun ziynetini istiyorsa orada onlara işlerinin karşılığını eksiksiz veririz, orada onlar hiçbir zarara uğratılmazlar. Onlar, ahirette paylarına ateşten başka bir şey düşmeyen kimselerdir. Dünyada ürettikleri boşa gitmiştir, yapıp ettikleri de geçersizdir.” (Hud suresi, 15-16. ayetler.)
Bu ayete göre
I. Dünya hayatıyla yetinenler ahirette hüsrana uğrayacaktır.
II. Dünya hayatının hayrını isteyerek bu doğrultuda çaba harcamak yanlıştır.
III. Ahiret hayatına hazırlananlar dünyanın nimetlerinden mahrum kalacaktır.
ifadelerinden hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III
D) II ve III E) I, II ve III
Cevap: A
11. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 41
Soru: 20) İslam dininde ahirete iman, temel inanç esaslarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. insan için ahiret hayatının ilk aşaması, dünya hayatının bitimi anlamına gelen ölümdür. İslam inancında öldükten sonra gömülmüş ya da herhangi bir sebeple gömülmesi mümkün olmamış her insanın kabir hayatını yaşayacağı kabul edilmektedir. Kabir hayatından sonraki aşamada kıyamet gerçekleşecektir. İsrafil’in (as) sûra üflemesiyle bütün canlıların hayatının sonlanacağı kıyamet gününde sûra ikinci defa üflenmesiyle sadece insanlar dirilecektir. Bu metne göre ahiret hayatıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ahirete inanmak İslam dininin temel inanç esaslarındandır.
B) Ölüm, ahiret hayatının ilk aşaması olarak kabul edilir.
C) Öldükten sonra her insan kabir hayatını yaşayacaktır.
D) Sûra birinci defa üflenmesiyle bütün canlılar ölecektir.
E) Kıyamet gününde sadece kâfirler hesaba çekilecektir.
Cevap: E
Soru: 21) Allah yolunda öldürülenlere ‘ölüler’ demeyin. Bilakis onlar diridirler, lakin siz anlayamazsınız.” (Bakara suresi, 154. ayet.) Verilen ayette altı çizilen ifade ile kastedilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ensar B) Muhacir C) Mücahit
D) Mümin E) Şehit
Cevap: E
Soru: 22) Âlemdeki kozmolojik düzenin bozulmasıyla ölen tüm insanların dünya hayatında iken yapıp ettiklerinin hesabını verecekleri zamana (I)—denir. İslam inancına göre kıyametin kopacağı zamanı sadece (II)—bilir. Bu husus Kur’an’da şöyle ifade edilmektedir: “İnsanlar sana kıyametin vaktini soruyorlar. De ki: ‘Onun ilmi ancak Allah katındadır.’ Ne bilirsin, belki de kıyamet yakında gerçekleşir.” (Ahzab suresi, 63. ayet.) Bu paragrafta numaralandırılmış yerlere getirilmesi gereken kavramlar aşağıdakilerden hangisidir?
A) ahiret Hz. Peygamber
B) berzah Allah (cc)
C) haşir Allah (cc)
D) kıyamet Allah (cc)
E) kıyamet İsrafil (as)
Cevap: D