Uygulayalım
Aşağıdaki diyaloğu dikkatlice okuyup soruları cevaplayınız.
Cüneyt: Su kıtlığı ve bunun neden olduğu tarımsal alanlarda daralma 21. yüzyılın en büyük problemidir. Bu problem çözülmezse açlık ve ölüm insanoğlunun kaçınılmaz sonu olacaktır.
Fikriye: Haydi canım sen de! Dünya'nın 2/3’ünün sudan oluştuğunu sanki bilmiyoruz. Tarımsal alanda daralmayı nasıl ölçmüşler? Verimlilik artıyor, haberin yok. 21. yüzyılın en büyük probleminin hızlı nüfus artışı olmadığı ne malum?
Sorular
1. Cüneyt’in temel problemi nedir?
Cevap: Cüneyt’in temel problemi, su kıtlığı ve bunun neden olduğu tarımsal alanlardaki daralmadır.
2. Cüneyt “su” kavramını ayırt edici bir şekilde tanımlamış mıdır?
Cevap: Cüneyt, “su” kavramını ayırt edici bir şekilde tanımlamamıştır.
3. Fikriye, Cüneyt’in argümanını hangi noktalardan çürütmeye çalışmıştır?
Cevap: Fikriye, Cüneyt’in argümanını tarımsal alanda daralmayı nasıl ölçtükleri ve verimliliğin artışı noktalarından çürütmeye çalışmıştır.
4. Cüneyt’in düşüncesi ikna edicilik açısından nasıl değerlendirilebilir?
Cevap: Cüneyt’in düşüncesi ikna edicilik açısından zayıf değerlendirilebilir, çünkü Fikriye’nin sunmuş olduğu argümanlar Cüneyt’in düşüncesini çürütmektedir.
5. Fikriye’nin üslubu (söyleyiş biçimi) hakkında neler söylenebilir?
Cevap: Fikriye’nin üslubu (söyleyiş biçimi) tartışmacı ve eleştirel olabilir.
Uygulayalım
Aşağıda Herakleitos ve Parmenides’in (MÖ 515-460) varlık hakkında birbirine karşıt olan görüşleri verilmiştir. Bu görüşleri okuyarak soruyu cevaplayınız.
Filozofumuz Diyor ki
Eğer karşıtlıklar arasındaki savaş olmasaydı hiçbir şey olmazdı. Evren, karşıtlıkların savaşının meydana getirdiği bir uyumdur. “Karşıt olan şeyler bir araya gelir ve uzlaşmaz olanlardan en güzel uyum doğar. Her şey çatışma sonucunda meydana gelir.” Varlıkların meydana gelişi ancak birbirlerine zıt olan ve bundan ötürü birbirlerini devam ettiren zıtların çatışmasına bağlıdır. Savaş her şeyin babası ve kralıdır. Kimini tanrı, kimini insan olarak ortaya çıkarır. Kimini köle, kimini özgür kılar. Her şey akar ve sürekli değişir. “Aynı ırmaklara gireriz ve girmeyiz. Biziz ve biz değiliz.” Herakleitos