1. ÜNİTE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. Allah (c.c.) inancının insan üzerindeki etkileri nelerdir? Örnekler vererek açıklayınız.
Allah'a inanmanın insanlar üzerinde bir dizi olumlu etkisi vardır. Örneğin, bu inanç insanlara moral ve umut verir, hayatlarında anlam ve amaç bulmalarına yardımcı olur. İnsanları adaletli ve merhametli olmaya teşvik eder, kötülüklerden kaçınmalarını sağlar ve iyilik yapmaya teşvik eder.
2. Allahü Teâlâ’nın varlığını ve birliğini hangi olaylardan anlayabiliriz? Açıklayınız.
Allah'ın varlığı ve birliği, evrendeki düzen, karmaşıklık, yaratılışın işleyişi gibi olaylardan anlaşılabilir. Örnek: Güneşin her gün doğup batması, bir düzenin varlığını işaret eder.
3. Allahü Teâlâ’nın tekvîn sıfatının evrendeki tecellileri nelerdir? Örnek vererek açıklayınız.
Allah'ın tekvîn sıfatının evrendeki tecellileri, doğanın işleyişi, mevsimlerin değişimi, canlıların doğumu gibi olaylarda görülebilir. Örnek: Bitkilerin büyümesi ve üremesi, Allah'ın tekvîn sıfatının bir yansımasıdır.
4. İnsanın Kur’an-ı Kerim’de hangi olumlu özellikleri belirtilmektedir? Anlatınız.
Kur'an-ı Kerim, insanlara sabır, şükür, merhamet, adalet gibi olumlu özellikleri teşvik eder. Örnek: Kur'an'da sabredenlerin mükafatları anlatılır.
5. İnsanın Allahü Teâlâ ile irtibatı hangi temele dayanır? Açıklayınız.
İnsanın Allah ile irtibatı, iman ve ibadet temeline dayanır. İman, Allah'a olan inançla ilgilidir ve ibadet, bu inancın pratiğe dökülmesidir.
6. “Gece ve (kısmen) gündüz uyuyabilmeniz ve O’nun lütuf ve ihsanından nasibinizi aramaya çalışmanız da O’nun delillerindendir...” (Rûm, 30/23) ayetinden çıkarılabilecek mesajları açıklayınız.
"Gece ve gündüz uyku" ayeti, Allah'ın yaratılışındaki düzeni ve insanların O'nun lütuf ve ihsanını arayışını hatırlatır. İnsanlar hem fiziksel hem de manevi ihtiyaçlarına dikkat etmelidirler.
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Allah’ın (c.c.) hamd ve övgüye layık olduğunu ifade eden isimleri hangi seçenekte verilmiştir?
A) Hâlık, Musavvir B) Hayy, Muhyî C) Hamîd, Mecîd
D) Kadîr, Muktedir E) Rahmân, Rahîm
Cevap C
2. Allah (c.c.) var olmak ve varlığını devam ettirmek için hiçbir şeye muhtaç değildir, yaratılmışlar ise her yönden O’na muhtaçtır. Allahü Teâlâ’nın bu özelliği hangi ismiyle ifade edilir?
A) Alîm B) Hafîz C) Melik D) Rezzâk E) Samed
Cevap E
3. Peygamberimizin (s.a.v.) “ibadetin özü” olarak nitelendirdiği ve insanın Allahü Teâlâ ile irtibat yollarından olan ibadet hangisidir?
A) Dua B) İstiğfar C) Kur’an okuma D) Tövbe E) Zikir
Cevap A
4. “O’nun (varlığının ve kudretinin) delillerinden biri de gökleri ve yeri yaratması, dillerinizin
ve renklerinizin farklı olmasıdır...” (Rûm, 30/22) ayetinde göklerin ve yerin yaratılmasıyla
insanların özelliklerinin birlikte anılmasının sebebini en yakın ifade eden yargı hangisidir?
A) Gökler ve yer, insan için yaratılmıştır.
B) Evreni ve insanı yoktan var eden Allah (c.c.), ahireti de yaratmaya kadirdir.
C) Evrenin varlığı insanla anlam kazanır, insan da bu gerçeği bilmekle değerli olur.
D) Allah (c.c.), insanları farklı dillerde ve renklerde yaratmaya kadirdir.
E) İnsanların farklı renk ve dillerde yaratılması, evrendeki düzenle bağlantılıdır.
Cevap C
C. İfadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
1. (D) İnsanın Allahü Teâlâ ile irtibat yollarından biri, Kur’an-ı Kerim okumaktır.
2. (Y) İnsan, bir işi yapıp yapmamaya vicdanıyla karar verir.
3. (D) Beka, Allah’ın (c.c.) varlığının sonsuz olduğunu, tekvin ise yaratmasını ifade eder.
4. (D) İstiğfar; insanın ibadetlerini az görüp onları artırması, azaba sebep olacak günahlardan
kaçınması ve günah işlediğinde Allah’a (c.c.) yönelip O’ndan af dilemesidir.
D. Allahü Teâlâ’nın sıfatlarının ifade ettiği anlamları, örneklerde olduğu gibi yazınız.
- Vücûd (Varlık): Allah'ın var olması. Allah, mutlak bir varlıktır ve varlığından şüphe edilemez.
- Kıdem (Ezelilik): Allah’ın (c.c.) varlığının ezelî (öncesiz) olması
- Bekâ (Ebedilik): Allah'ın varlığının sonsuz olması. O, hiçbir zaman yok olmayacaktır.
- Vahdâniyyet (Teklik): Allah’ın (c.c.) bir ve eşsiz olması
- Muhâlefetün li'l-havâdîs (Yaratıklardan Farklılık): Allah’ın (c.c.) yaratılan varlıklara benzememesi
- Kıyâm bi-nefsihî (Kendiliğinden Varlık): Allah’ın (c.c.) varlığının kendinden ve sürekli olması
- Hayat (Hayat sahibi olma): Allah’ın (c.c.) daima diri, canlı olması
- İlim (Her Şeyi Bilme): Allah’ın (c.c.) her şeyi bilmesi, ilminin sonsuz olması
- İrade (İsteme Gücü): Allah’ın (c.c.) dilemesi, istemesi
- Sem’ (İşitme): Allah’ın (c.c.) her sesi işitmesi
- Basar (Görme): Allah’ın (c.c.) her şeyi görmesi
- Kudret (Güç): Allah'ın sonsuz güç sahibi olması. O, her şeye gücü yetendir.
- Kelâm (Konuşma): Allah’ın (c.c.) konuşması
- Tekvîn (Yaratma): Allah’ın (c.c.) yaratıcı olması
Bu sıfatlar, Allah'ın eşsizliğini, kudretini, bilgeliğini ve yaratma gücünü ifade ederler. Allah'ın sıfatları, İslam'ın tevhid (birlik) ilkesinin temelini oluşturur ve O'nun insanlar üzerindeki egemenliğini ve yaratıcı gücünü vurgular.
E. Rûm suresinin 18-27. ayetlerinde Allahü Teâlâ’nın varlığına ve kudretine delil
olarak gösterilen olayları, örneklerde görüldüğü gibi yazınız.
Allah’ın (c.c.) varlığının ve kudretinin delilleri
- İnsanı yaratması
- Gece ve gündüzü yaratması
- Göğü ve Yeri Yaratması
- İnsanların renklerini ve dillerini farklı yaratması
- İnsana sevgi ve şefkat duygularını vermesi
- Göklerde ve yerde düzeni sağlayan kanunlar koyması
- Yağmuru yağdırıp yeryüzünü canlandırması
- Ölüden diriyi, diriden ölüyü çıkarması
- Ahireti yaratacak olması ve evreni yarattığı gibi ahireti yaratmaya da güç yetirebilmesi